تاریخ انتشار: چهارشنبه 1402/05/25 - 12:53
کد خبر: 479266

در چهلمین نشست پایان دوره دفتر تحکیم وحدت مطرح شد؛

رستمی: دانشگاه‌ها در جامعه یکی از سریع‌ترین کنشگرها هستند/ حسینی: دفتر تحکیم وحدت می‌تواند آینده انقلاب را تغییری مثبت دهد

 رستمی: دانشگاه‌ها در جامعه یکی از سریع‌ترین کنشگرها هستند/ حسینی: دفتر تحکیم وحدت می‌تواند آینده انقلاب را تغییری مثبت دهد

چهلمین نشست پایان دوره اتحادیه (انجمن های اسلامی دانشجویان) دفتر تحکیم وحدت، با شعار آرمان گرایی در حکمرانی، واقع نگری در حکومت داری، تحکیم مردم سالاری دینی تا روز جمعه ۲۷ مردادماه در دانشگاه علامه طباطبایی ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار تشکل های دانشجویی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ همزمان با آغاز و برگزاری چهلمین نشست پایان دوره اتحادیه  (انجمن های اسلامی دانشجویان) دفتر تحکیم وحدت، با شعار آرمان گرایی در حکمرانی، واقع نگری در حکومت داری، تحکیم مردم سالاری دینی که تا روز جمعه 27 مردادماه نیز در دانشگاه علامه طباطبایی ادامه دارد و همچنین قرار است در پایان این دوره ضمن برگزاری انتخابات شورای مرکزی دبیر تشکیلات جدید این اتحادیه دانشجویی معرفی شود. از همین رو در این گزارش قصد داریم تا به مرور این دوره نشست اتحادیه بپردازیم و مهمترین اخبارهای مربوط به این دوره را تا کنون بازبینی نماییم.

حسینی: دفتر تحکیم وحدت می‌تواند آینده انقلاب اسلامی را تغییری مثبت بدهد/ رستمی: دانشگاه‌ها در جامعه ما یکی از سریع‌ترین کنشگر و واکنشگرها است

نصرت وعده خداست

«حجت‌الاسلام و المسلمین رستمی» رئیس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با حضور در نخستین روز این مراسم گفت: اکنون ما در مقطعی به سر می‌بریم که محیط‌های ما در معرض تصمیم‌های به سرعت بالا است.در حرکت امروز جامعه ما، دانشگاه یکی از سریع‌ترین کنشگر و واکنشگرهاست. قطب بندی ها و دسته بندی ها و فعال کردن شکاف های فرهنگی و سیاسی و مواردی از این دست در جامعه در دستور کار است؛ طبیعتاً کار به مرور حساس تر میشود و آدم‌های کم آور حذف میشوند؛ کسانی می‌توانند تحول ایجاد کنند که از طوفان ها نترسند. طوری مقاومت کنید که انگار پاهایتان را با میخ به زمین کوبانده اند، جمجمه ات را به عاریه به خدا بسپار.امام علی(ع):اگر کوهها متزلزل شوند، تو پایدار بمان. دندانها را به هم بفشر و سرت را به عاریت به خداوند بسپار و پایها، چونان میخ در زمین استوار کن و تا دورترین کرانه هاى میدان نبرد را زیر نظر گیر و صحنه هاى وحشت خیز را نادیده بگیر و بدان که پیروزى وعده خداوند سبحان است.در شرایط ما انتهای سپاه،کاخ سفید محسوب میشود.دین خدا گیر ما هست اما بدهکار ما نیست!

انقلاب افق‌گشا

«علاسوند» عضو دفتر مطالعات و تحقیقات زنان حوزه علمیه قم افتتاحیه چهلمین نشست پایان‌دوره اتحادیه (انجمن های اسلامی دانشجویان) دفتر تحکیم وحدت گفت: چرا آمریکا در هر جایی که اسم اسلام است می‌جنگد؟ چون جنگ، جنگ تمدن‌ها است. آن‌ها نمی‌خواهند تمدن عفیفانه و پاکدامنی بماند. لایحه عفاف و حجاب لایحه حجاب نیست، فقط لایحه حجاب است. باید در آن زمینه‌های عفاف هم جدی‌تر گرفته‌شود.

علاسوند عضو دفتر مطالعات و تحقیقات زنان حوزه علمیه قم گفت: انقلاب اسلامی چه کاری برای زنان کرده است؟چرا نمی‌توانیم آن را جلوی چشم زنان بیاوریم؟جمهوری اسلامی در دهه ۶۰ برای زنان و مردان ما افق گشایی کرده است و با فرهنگ عامه که زن ستیز بود مقابله کرد.

وی ادامه داد: قبل از جمهوری اسلامی، ۳۳ درصد دارای سواد بودند که اکثر آنان نیز مردانی بودند که تحصیلات بالای دیپلم نداشتند‌. بعد از انقلاب نزدیک به ۹۹ درصد دختران دارای سواد هستند. در تاریخ ایران آنقدر که مرد امروزی برای زن ارزش قائل است که قبل از آن نبوده است.

علاسوند: با توجه به اعداد و ارقام، جمهوری اسلامی در تمام حوزه‌ها دارای رکورد است. بالای ۲۴۰۰ شرکت دانش بنیان، دارای هیئت مدیره زنان هستند. اما ما همه این‌ها را نادیده می‌گیریم.

جنگ تمدنی بزرگ

علاسوند عضو دفتر مطالعات و تحقیقات زنان حوزه علمیه قم اشاره کرد: در حقیقت هر چقدر نقاط حساس تاریخی را مطالعه کنیم، یکی از موضوعاتی که محل توجه بوده مسئله زنان است.

عضو دفتر مطالعات و تحقیقات زنان حوزه علمیه قم افزود: در حوزه‌های غرب‌شناسی، غرب بارها خود را می‌سازد و در هرجا که حرکتی نو برای تغییر می‌زند، یکی از مسائل مهم برای تغییر را مسئله زنان می‌داند.

وی در پایان گفت: در طول تاریخ مسئله‌ها و دعوا‌ها بر سر مسئله زنان و پوشش شروع شده است.   این باید ما را حساس کند. این یک جنگ تمدنی بزرگ است که قله آن در بحث پاکدامنی می‌گنجد.

 ارزش‌ها معیار تشکیلات

«سید محمدرضا حسینی» ادوار جنبش دانشجویی در نخستین روز این نشست گفت: زمانی میزان انحراف تشکیلات به حداقل می‌رسد که ارزش‌ها مشخص باشد. بدانیم دفتر یک تشکیلات خدایی است و ارزش‌های الهی در آن ملاک هستند. امروز در سنگری که نشستید این سنگر برای انقلاب و کشور ارزش دارد. دشمن برای از بین بردن این سنگر تلاش‌ها و برنامه ریزی‌ها کرده است. دفتر تحکیم وحدت می‌تواند در جمهوری اسلامی بهترین تاثیر را داشته باشد. دفتر تحکیم وحدت می‌تواند آینده انقلاب اسلامی را تغییری مثبت بدهد.انجمن اسلامی با سابقه ترین تشکیلات است.

حسینی: دفتر تحکیم وحدت می‌تواند آینده انقلاب اسلامی را تغییری مثبت بدهد/ رستمی: دانشگاه‌ها در جامعه ما یکی از سریع‌ترین کنشگر و واکنشگرها است

کلیپ خلاصه روز اول چهلمین نشست پایاندوره دفتر تحکیم وحدت

شکست ابرقدرت

«محسن پاک آیین» معاون بین الملل موسسه انقلاب اسلامی (دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری) در دومین روز از چهلمین نشست پایان دوره اتحادیه  (انجمن های اسلامی دانشجویان) دفتر تحکیم وحدت گفت: جهان در حال شرقی‌تر شدن است و درحال مقابله با یک جانبه گرایی آمریکا و تبدیل‌شدن به چند جانبه‌گرایی است.در ایران هم نگاه به شرق نفی کننده نگاه به غرب نیست. البته اگر همین شرقی‌ها بخواهند کاری کنند که خلاف منافع ما باشد با آن‌ها برخورد می‌کنیم.چند کشور در اوراسیا وجود دارند که نقش پر رنگ‌تری دارند:۱.چین به لحاظ قدرت اقتصادی۲.روسیه به لحاظ اقتصادی و امنیتی۳.ایران به دلیل منابع نفتی و مهم از لحاظ ژیوپولتیکی، یک کشور مستقل و ثبات ساز و امنیت سازی است. یکی از سیاست های غرب، تضعیف منطقه اوراسیا است و در همین راستا روسیه را در گیر جنگ اوکراین کردند و روسیه درگیر یک جنگ فرسایشی شد.در طرف دیگر چین و تایوان را با یکدیگر درگیر کنند و به دنبال تضعیف ایران با تحریم و امنیتی کردن ایران هستند.

از خودمان شروع کنیم

«غیرتمند» نائب دبیر اتحادیه در دومین روز از این نشست مطرح کرد: دفتر تحکیم وحدت از چند سال پیش تصمیم گرفت گفتمان مشخصی را پیگیری کند.اعضای دفتر تحکیم در جست و جوی گفتمانی بودند که جامع باشد،توامان دارای قابلیت سلبی و ایجابی باشد،متناسب با فضای دانشگاه و دانشجو باشد و قابلیت ایجاد تحول در حوزه های حکمرانی کشور را دارا باشد.گفتمان مردم سالاری دینی این ویژگی‌ها را داشت. دانشجویان باید بتوانند در ابتدا انجمن های خود،اتحادیه و دانشگاه که در آن جزو بازیگران اصلی و تاثیرگذار هستند را متناسب با مردم سالاری دینی کنند و یک محیط مردم سالار شکل دهند،پس از آن می توانند ادعا کنند قابلیت ایجاد مولفه های مردم سالاری دینی در تمام شئون حکمرانی وجود دارد. پس از چند سال کار تئوریک بر روی گفتمان مردم سالاری دینی اکنون وقت آن است کارامدی این گفتمان و توانایی اجرای این گفتمان توسط دانشجویان در محیط هایی که خودشان تصمیم گیر هستند ازموده شود.

مسئله دارو هم مانند سایر اقلام است؟

در ادامه برنامه های روز دومین این نشست «حسینعلی شهریاری» نماینده مجلس و رئیس کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس گفت: یکی از مشکلات جدی این است که دارو هم مانند سایر اقلام توسط ستاد تنظیم بازار برایش قیمت تعیین می‌کند.۵۵درصد داروی کشور توسط شرکت‌های نهاد های حاکمیتی تامین می‌شود و شرکت های خصوصی ریسک پذیری کمتری دارند.تعداد زیادی از برادران و خواهران افغانستانی شناسنامه های مردگان رو استفاده می‌کنند.تصمیم بر این شد که با استفاده از تست های ژنتیک این افراد فاقد شناسنامه و هویت مشخص بشود.بیمارستان های عملا در مناطق محرم اکثرا ورشکسته شده‌اند و دولت و سازمان های خارجی باید برای افراد مهاجر پول پرداخت بکند.

دارویار، خرید دارو را یاری داد

«حسین شمالی» سرپرست سابق اداره کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در ادامه مراسمات روز دوم مطرح کرد: سامانه ارز ترجیحی از سال ۹۸ مطرح بود و قرار بود در سال ۱۴۰۰تصویب بشود. تکلیفی که مجلس این بود که قیمت دارو ثابت بماند.طرح دارویار که اجرا شد یه بخشی از این طرح هم به عهده بانک‌ها بود.طرح دارویار به دلیل مالیات ها ی۹به ۱و کمبود نقدینگی بودهدرمورد موضوع دارویار طرح بسیار درستی بوده و باید اجرا می‌شد. همه موافق حذف ارز بودند چون در حال ورشکستی بودند و اگر این طرح اجرا نمی‌شد دارویی وجود نداشت.و سوال اینجاست که داروی گران باشد بهتر است یا اصلا دارویی وجود نداشت.

جنبش دانشجویی، قلب تپنده جامعه

حسینی: دفتر تحکیم وحدت می‌تواند آینده انقلاب اسلامی را تغییری مثبت بدهد/ رستمی: دانشگاه‌ها در جامعه ما یکی از سریع‌ترین کنشگر و واکنشگرها است

«عبدالله مرادی» مدیر سیاسی وزارت کشور در روز سوم این نشست گفت: یک ماه اینده بازگشایی دانشگاه‌ها بوده و پویایی سیاسی دانشگاه‌ها افزایش پیدا می‌کند که خواست نظام هم هست.دانشگاه باید نقش محرکه داشته باشد، اغتشاشات سال گذشته نشان داد که جنبش دانشجویی اهل مدارا است.جریان انقلابی جریان گفتگو محور است و برخلاف دیگران این ویژگی‌ها را دارد و محور فعالیت‌های دانشجویی به سمت گفتگو و کرسی‌های ازاد اندیشی و... است تا از عملکرد دشمن جلوگیری کند. ما بیش از هر چیزی به همبستگی اجتماعی نیازمندیم و از این فرصت استفاده کنیم تا فرهنگ سیاسی مشارکتی را تقویت کنیم. لذا مهم ترین رفتار دشمن تلاش برای فضای انتخابات در کشور تضعیف شود و در مقابل گفتمانی که این قصد را دارد باید بر گفتمان مشارکت تاکید کرد و مشارکت را ترویج داد.

چهلمین نشست پایان دوره اتحادیه (انجمن های اسلامی دانشجویان) دفتر تحکیم وحدت، با شعار آرمان گرایی در حکمرانی، واقع نگری در حکومت داری، تحکیم مردم سالاری دینی تا روز جمعه 27 مردادماه در دانشگاه علامه طباطبایی ادامه دارد.

گزارش از محمد جهاد

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بازداشت‌ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین به روایت آمار
سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور»
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
ورزشکاران زن ایرانی افتخار آفریدند
اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند
دستگیری عامل تیرندازی در منطقه فرحزاد
عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
قهرمان سابق جودوی آسیا درگذشت
طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد
اینجا دانشگاه است
حواشی جدید سریال «پایتخت»
ورود پلیس ضد شورش برای متفرق کردن دانشجویان در پاریس +فیلم
رئیسی: تحریم‌ ایران به نتیجه نخواهد رسید
مهلت انتخاب رشته دکتری امروز به پایان می‌رسد
داستانی از نجات یک کسب و کار با پنل پیامکی
بازی‌های بلاک‌چینی: گالا (Gala) پیشگام سرگرمی‌های آینده
بیش از ۳۰ مدل ایده عکاسی طبیعت (پسرانه و دخترانه)
گزارشی از زنده به گورشدن ۲۰ نفر در غزه + جزئیات
دستور مهم رئیسی برای دیوارکشی مرزهای ایران
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top